donderdag, 25 juni 2026
  0 Antwoorden
  3 Bezoeken
  Abonneer

Het genoegen om een rijksmonument te bewonen kreeg even een fikse deuk nu ik van plan ben om mijn huis te verkopen.

Van de makelaar kreeg ik te horen dat er een fikse hobbel te nemen is nu sinds 1 april 2026 (dankzij banken en hypotheekvestrekkers) bij taxaties nu een funderingsonderzoek verplicht is geworden. Zie: https://www.kcaf.nl/funderingsrisico-onderzoeken

Vooral huizen die voor 1970 gebouwd zijn zullen hier mee te maken krijgen en voor veel Groninger Monumenteneigenaren kan dit dus gaan spelen.

Omdat het nieuw is zal dit zeker in het begin veel tijd, energie en geld kosten!

Wie heeft hier al ervaring mee? Kan iemand mij bijvoorbeeld namen geven van vertrouwde en deskundige taxateurs? Dit voor het geval ik met mijn huis en zijn staat van verdienste toch verplicht ben een taxatierapport te moeten aanleveren, wat ik trouwens betwijfel:

Mijn rijksmonument is in 1974 gerestaureerd door de firma (thans Koninklijke) Woudenberg uit Ameide die toen ook bezig was met de Martinikerk in Groningen. Het huis is toen helemaal opnieuw vanaf de grond weer opgebouwd. Ik neem aan dat een bedrijf met honderden jaren restauratie-ervaring toen heus wel voor een goede fundering hebben gezorgd. Monumentenwacht, die regelmatig mijn pand inspecteert, geeft aan dat de fundering (visuele inspectie) goed is. Zij willen hun bevindingen niet rechtstreeks laten opnemen in de database van KCAF.

Voor goed onderhouden monumenten moet er toch een tussenweg te verzinnen zijn....

Er zijn nog geen opmerkingen gemaakt voor dit bericht.